Öcalan: Turkiska staten vill forma egna kurder

ocalan
I senaste mötet under fredagen med sina advokater framförde den Kurdiske folkledaren Abdullah Öcalan sina ståndpunkter om senaste tidens händelser. Öcalan talade om den av turkiska staten startade kurdiska TV kanalen TRT 6, kriget mellan PKK och turkiska militären, och det kommande lokalvalet i Turkiet och norra Kurdistan.

Kurdiska TV kanalen tvingades på Erdogan och Turkiet

Kurdiske folkledaren anser att turkiska statens steg med TV kanalen inte är förtrolig och jämförde det med ett ordspråk som lyder: ”Det är varken fest eller picknick, men varför fick jag då en puss av min svärfar”.

Öcalan menar att Turkiet efter påtryckningar utifrån tvingats till att starta en kurdisk TV kanal.

”Kurdiska sändningar är inte i Erdogans önskan, tvärtom har Erdogan tvingats till detta. USA har pressat för detta. Man kan säga att turkiska regeringen i och med startandet av kanalen brutit mot sina egna lagar. Förbudet och hindrandet av det kurdiska språket och identiteten är uppenbart för alla. För att kunna öppna en TV kanal [Kurdiskt] så måste Turkiet först och främst ändra i landets lagar och grundlag. Du låter inte ens fångar tala kurdiska med varandra, men du öppnar en TV kanal på deras språk! Hur kan detta anses vara förtroligt.”

Staten försöker forma egna kurder – med kanalen vill man kunna kontrollera den kurdiska kulturen

Öcalan berättade att turkiska staten genom kanalen vill forma och stärka egna kurder

”Att dem försökt under en längre tid vet vi. På många håll och på många platser har holdings skapats. Med dessa holdings försökte man med personligheter kopplade till AKP att etablera ekonomiskt kontroll över kurderna. Med kanalen försöker man nu etablera kotroll över deras kultur.”

Dem som vill ha vapenvila och nedläggning av vapen måste först och främst ha viljan att lösa konflikten och därmed även visa på ansvarstagande

Den kurdiske folkledaren menade att en vapenvila var möjligt, men att en tygligare vilja först och främst måste uppvisas av dem krafter som önskar det. Öcalan uppmanade Turkiet att ta steg för att göra en tvåsidig vapenvila möjlig.

”Turkiets premiärminister Erdogan genomför långa möten för att diskutera Israel och Palestina konflikten, han önskar medla mellan dessa för att få tillstånd en vapenvila. Måste inte han även visa på samma fredsvilja i den egna konflikten med PKK först? Någon ur turkiska staten måste visa på vilja och ansvarstagande för den egna konflikten. 40 tusen människor har förlorat sina liv, förtjänar inte konflikten en lösning? Behövs det inte en kommission som undersöker dem brott som begåtts mot mänskligheten i konflikten? Turkiska staten måste ta steg för att en vapenvila skall vara möjligt.”

Vi är inte ansvariga för det som kommer att ske efter dem kommande tre månaderna

Öcalan påpekade i mötet att konflikten i Kurdistan är på väg att intensifieras, men den som bär ansvaret för detta är inte PKK utan turkiska staten som insisterar på krig.

”Idag attackerar Israel Hamas i Gaza. Araber och stater kommer att gå till Gazas undsättning. Men för kurderna ges ingen hjälp. Geografiskt sätt har Kurdistan potentialen till 40 Gaza- händelser, samtidigt existerar ingen möjlighet att omringa kurderna och tvinga in dem i ett hörn. I Turkiet, Iran, Irak, Syrien, Ryssland, Kaukasus, Grekland och i många andra Europeiska länder och i världen har dem organiserat sig. Ingen kan med hotelser och förtryck förgöra dem. Turkiets premiärminister Erdogan gör en rundresa i mellanöstern för att få till stånd en vapenvila mellan Hamas och Israel, han kräver dialog mellan dessa. Varför lägger han inte ens 1/40 av samma energi på den egna konflikten. Turkiska presidenten Gul:s nyårstal gjorde det uppenbart för alla; det är samma gamla visa som upprepas igen. Turkiets premiärminister och president vill skapa dialog mellan Israel och Palestina. Vi måste ställa frågan: Borde inte ni även öppna för dialog i det egna landet? I år och innan vintern löper mot sitt slut, måste Turkiet öppna upp för dialog. Annars bör inte kurderna och PKK beskyllas för det som kommer att hända efter dem kommande tre månaderna. Den här frågan kan inte lösas med hot och bomber mot Qendil. PKK har styrkor i Iran, Irak, Syrien, bergen i Turkiet, Kaukasus och i Europa som är organiserade. Inte bara väpnade styrkor men också obeväpnade styrkor som kan sättas in när som helst. Konflikten riskerar att intensifieras och förstoras som 40 Gaza- händelser, därför måste först och främst dialog föras för att en lösning ens ska vara möjligt. Turkiska staten måste absolut öppna för dialog, om detta görs kommer inte bara jag utan alla efter sina förutsättningar att visa på ansvarstagande.

AKP kommer bedriva valfusk, alternativa valboxar måste erbjudas väljare

Kurdiske folkledaren undertryckte betydelsen av samarbetspartiet som den turkiska och kurdiska vänstern försökt att få till stånd inför lokalvalet 2009. Öcalan uppmärksammade också det drastiskt ökade antalet röstberättigade i år (6 miljoner fler väljare) och varnade för valfusk.

”Alternativa valboxar kan läggas ut, dem som röstar kan också lägga samma röst i dessa. Med detta kan bortgånga röstsedlar och eventuellt valfusk upptäckas. Dessa valboxar bör inte enbart läggas ut i kurdiska områden utan också i städer som Istanbul och Izmir”.

Bersiv

17 svar to “Öcalan: Turkiska staten vill forma egna kurder”

  1. Osman Jashson Says:

    Bersiv
    Suck! Än en gång kan jag placera er i samma fack som kemalisterna då det är MHP, CHP och så DTP som är emot kanalen.

    Inser ni inte att detta skadar den apoistiska rörelsen?

  2. Håller med det Öcalan säger.

  3. Well, hur kan du ens förvänta dig att kurder skall lita på AKP när det partiet är turkiska militärens bästa vän just nu. Har du redan glömt Erdogans turk- nationalistiska utspel. Politik fungerar så Osman, AKP tänker på väljare och Ja en kurdiskt TV kanal kan vara till hjälp. Varför utfärdade man inte kanalen tidigare? Varför precis innan valet? Varför höll man ut på tiden fram tills nu?

    Jag kan berätta för dig. Turkiet har tagit ett steg som kommer innebär fler steg inte bara till kurderna utan till alla andra som den behandlat dåligt. Men dock får man inte glömma att AKP och turkiska staten kommer att göra allt för att minska på vinsterna hos dem som får det bättre. Det är politik du vet. Turkar är inte dumma, steget var en smart drag, men kurder och PKKare är inte dumma heller, man har över trettioårserfarenhet i att hantera Turkiska regeringar. Öcalan är den politiker som påverkat Turkiet mest visste du det. Regeringar kommer och går men Öcalan består som ledare för den kraft som kan fälla dem och fäller dem också.

  4. DTP är inte emot kanalen Osman, men man är kritiskt till helheten. DTP anser inte att kanalen är tillräckligt, man kräver ändringar i landets grundlag. MHP och CHP är emot detta. Om AKP hade genomfört en omröstning om grundlagen så hade DTP varit den första att rösta igenom. DTP vill sedan inte göra samma misstag som man gjorde innan föra valet, då man såg AKP som en chans och man hade en allt för mjuk ton mot AKP, detta påverkade även många traditionella väljare som också började att se AKP som en chans till förändring. Men vi såg vad som hände sedan.

  5. Osman Jashson Says:

    Bersiv:

    I valet 2002 fick AK P 16% av rösterna i Diyarbakir!

    I valet 2007 fick man 41% av rösterna.

    AK P gav inte grönt ljus till bombattacker mot Kandil bara för att man tycker att det är skojsigt att bomba, utan det var PKK som tvingade in Turkiet. Du minns väl Daglica attacken med 16 dödade turkiska soldater och 8 tillfångatagna? PKK försökte sabotera relationerna mellan KRG och Turkiet genom att locka in den turkiska militären in i irakiska Kurdistan.

    Och vad menar du när du säger att AK P är bästis med militären? Var det inte generaler och ERGENEKOn inom militären som försökte störta AK P? Flera kuppförsök med start 2002 mot AK p har avslöjats.

    ”Varför utfärdade man inte kanalen tidigare? Varför precis innan valet? Varför höll man ut på tiden fram tills nu? ”

    Turgut Özal ville se en kurdisk kanal redan för 20 år sedan . Men det stoppades av Mesut yilmaz som för ett halv år sedan gick ut och sa att militären borde störta AK P. Jag tror knappast att PKKs terrorattacker och väpnade kamp på den tiden underlättade för Özal att förverkliga sitt projekt!

    Råder INGEN SOM HELST TVEKAN om att TRT Ses är en valinvestering från AK P sida. Dock har gick partiet ut för 1 eller 2 år sedan och sa att man skulle lansera en kurdisk kanal. Tänk om andra partier kunde komma med sådana här valinvesteringar?! BRA JOBBAT AK P!

    Direkt efter valet den 22 juli dpå det stod klart att AK P blivit det största turkisak och kurdiska partiet inleddes arbetet med en ny och demokratisk grundlag.

    Detta arbete fick ställas in pga ERGENEKON och PKKs attacker (DAGLICA attacken).

    AK P kommer vinna i Batman och Diyarbekir! VInner man inte så kommer man åtminstone att behålla det stöd som man erhöll den 22 juli 2007.

    Detta pga DTPs konfrontationspolitik och att man valde att förklara krig mot AK P istället för att alliera sig med partiet efter valet!

    Kurderna ser! Kurderna är slugare än turkarna ska du veta!

    Jojomensan!

  6. Jävla Apo, han kom på oss…..

    Patetiskt, den där TV kanalen har gjort PKK bra förvirrat.. först var de en assimilerings grej, sen blev att den kom till pga ”gerillan” och nu är det ett sett att forma kurder …

    Kan ni bestämma er för en sak ?!

  7. Intressanta synpynkter kring valfusket.

  8. Nu är jag förvirrad. Först säger han att Turkiet blivit tvingad av USA att starta Kanalen.
    Sedan att det är ett medel för staten att forma om kurder.
    Är det i så fall USA som vill att kurderna ska skolas om eller?

  9. OTTOMAN, du har visst inte intelligensen för att förstå verkar det som.

    Det han menar är att Turkiet har fått press från sig från USA och EU att skapa det bättre för kurderna i östra anatolien. Men det turkarna gör istället för att bara skapa en kurdisk kanal, så kommer de med analen att sprida propaganda/falsk fakta osv. Fattar du nu?

    Dock har jag inte sätt något i kanalen så jag kan inte säga att jag håller med. Men turkar och kurder kommer aldrig att samsas. Ett fritt Turkiet och ett fritt Kurdistan är den enda lösningen! Eller så görs konstitutionen om och landets namn bytts om till Ottomanska riket. Sen bör alla i landet kunna kurdiska och turkiska. Det är iaf vad jag tror vad som bör ske för att få problemet löst.

    Till jashen osman, NEJ, ”TURKIET” är ingen ”fortsättning” av ottomanska riket.

  10. Osman Jashson Says:

    Iskall:

    Duhar rätt att Turkiet inte är en fortsättning av Osmanska riket! Men det ska det bli! Det var ju tanken från början!

    Oroa dig inte nu! Och varför ska alla kurdiska för? Herregud! Turkiskan är ju det språk som 3-4 miljoner albaner fick lära sig och lika många kaukausus invadrare!

    Låt turkiska vara vårt ”amerikanska” ! Sen ska vi gemensamt kämpa för kurdisk institut vid Turkiets universitet och HEMSPRÅK för alla kurdungar som vill! Även andra minoriteter!

    Vi samsas redan iskall! 60 % av Turkiets kurder lever i västra Turket idag!

    Många fall med sädesspridning av rasgränserna förekommer och kommer att förekomma!!!!

    Se på mig! Det finaste från två världar!

    Fy fan vad jag är fin! Många gånger innan jag ska ut på klubb har jag dansat och beskådat min prakt i spegeln!

    Må fler jasher som jag berika Turkiet!

    Iskall:

    Vad tycker du om att majoriteten av mina AK P kurder är naqsibandi precis som Barzani?

  11. Osman,
    Du fattar helt enkelt inte, jag accepterar inte ”Turkiet”, namnet säger bara sig själv.

    Och kurder ska kunna turkiska bör turkarna lära sig kurdiska, och på något sätt integrera språken ihop. Asså andra alternativet som jag skrev tidigare (det med ottomanska riket) är svårare och kan skapa ännu mer problem. Ett fritt Kurdistan är den enda lösningen i vår värld.

    Ska du komma med det skitsnacket igen, för sista gången, det finns inte 60% kurder i västra anatolien! Majoriteten av alla kurder är i östra anatolien.

    Jag kan inget om AKP, dock har jag bara läst lite nyheter relaterade till AKP osv.
    Så du får förklara din fråga. Så ska jag besvara den om jag kan.

  12. Osman Jashson Says:

    iskall:

    Men jag accepterar inte heller nuvarande Turkiet! Ibland blir jag fly förbannad och kallar det för Kemalistan! Är du för Kurdistan så är jag emot dig!

    Men vill du leva i ett demokratiskt Turkiet där din etniska identitet är erkänd så kan vi göra gemensam sak! Jag är emot autonomi idag! Men vem fan säger att jag är det om 10 år? DU har fått för dig att jag är en liten fascist jash! Nej jag är en AK P jash kära vän!

    Det bor 54 miljoner turkar i Turkey och 15 miljoner kurder. Varför ska turken lära sig kurdiska för? Däremot ska staten erbjuda kurdens (och andra minoriteters) ungar hemspråk! Det ska finnas kurdisktalande personal inom myndigheter i östra Turkiet! ja detta är ju småpotatis!

    Ditt fria Kurdistan är trams! Det var det förvisso inte på 80-talet, men idagens glöobaliserade värld där tom auktoritära regimer ”tar bort” sina gränser så är det tranms! Nationalstaten är död! Jag vill ju in i EU! Vad innebär det? Jo att du delgerar makt till lirare i Bryssel!

    Men nej nej, Iskall vill vifta med sin kurdiska flagga och ha ett eget parlament!

    Vad fan ska du med kurdistan till? Seriöst? Skapar apoisterna ett Kurdistan så är jag den första att jobba extra för att skicka en extra tusenlapp till den kurdiska grupp som beämpar er!

    Vad fan ! Autonomi i all ära! Men vem vill bråka om Kurdistan om Turkiet demokratiseras, välfärden för folket ökar och dörren in i EU öppnas än mer?

    Svar: Atatkurd Junior ala Iskall!

    Va fan yttrar du dig i frågor när du inte är insatt? Och du har tidigare sagt att du har din by en bit utanför Diyarbekir!

    Säg för fan inte att du är kurd från Iran eller irakiska Kurdistan för då bnlir jag tokig!

    Kurdistan hit och Kurdistan dit! Folk jagar cahs och kulor (LÄS BARNZANI OCH TALABANI) men mina apoist kurder drömmer om Kurdistan!

    Va fan!

  13. Är det inte turken som säger att kurden är deras broder? så varför inte lära känna sin broder?

    Klart jag vill vifta min flagga i mitt land och så vill många miljoner kurder också!
    Fråga bara kurderna här, de håller med mig.
    Vem fan säger att ajg vill ha apoister som styr Kurdistan?!?! Hur funkar din hjärna egentligen?

    Du fattar inte helt enkelt, jag kommer ALDRIG kalla mig för turk och acceptera nuvarande ”turkiet” och som mitt land. Så sluta med ditt skitsnack om demokrati.

    Va? Jag som trodde det här var en allmän blogg?

    Nej jag är kurd från norra Kurdistan. Apoister? Även kurder i södra Kurdistan, norra Kurdistan, västra Kurdistan, östra Kurdistan drömmer om en stor Kurdistan.

    Den drömmen har funnits i flera hundra år och kommer att fortsätta till drömmen blir uppfylld!

  14. Sancak Beyi Says:

    Iskall:

    nästan så att jag börjar drömma om STOR TURKIET OCH STOR OTTOMANSKA RIKET nu när du säger så….

    Jag vill då ha samtlig mark som ottomanska riket härskade över när de var som störst, lägg där till Atilla- och Cengiz Hans riken och mer än hälften av nuvarande ryssland och Iran…

    Du hör hur befängt det låter va? Det går inte att ta åt sig av andras marker så länge du inte har folken och ländernas medgivande….

    Vad har du för motivering till att något sådant ska gå igenom ?

  15. Osman Jashson Says:

    Iskall:

    Vad fan har Zerdush flaggor med kurder att göra?

    Langa fram Saladins fanor så är jag med och viftar tills axeln går ur led! Men solflaggor? Nä fy fan! Tom Mustafa Ataturk såg till att Turkiet fick en muslimsk flagga!

    Du är medborgare i Turkiet! Huruvida du vill kalla dig för turk eller turkisk medborgare är upp till dig! Passar inte medborgarskapet så kan du göra som PKK och starta krig. Var då beredd på att staten går emot dig!

    Men du kanske talar om ökat kommunalt styre eller tom autonomi! Absolut säger jag.
    Jag har för fan skrivit femtioelva gånger att decentralisering av makten i Ankara bara kommer att leda till ett starkare Turkiet.

    Röstar alla turkar på samma parti? NEJ! NEJ NEJ!

    Turkar är ett ganska splittrat släkte! Detsamma kan sägas om kurderna. Jag seringa konstigheter i detta.

    Patetiskt att MHP turkarna lade ner Turan drömmen. Nu på 2000-talet har vi kurder som drömmer om Stor Kurdistan.

    Herregud iskall!

    Nej du! Jag kallar mig gärna turk och kurd! Jag vill ha ett demokratiskt Turkiet och Kurdistan i norra Irak. Allting från autonomi till Kurdistan får vilken medborgare som helst propagera för i en demokrati.

    Å andra sidan fattar jag verkligen INTE vad kurderna har att tjäna på självständighet etc. Det är en fantasi och mot vår tidsera. Gränser försvinner mellan Turkiet och norra Irak tom, men vissa vill ha Kurdistan.

    Vad händer om Diyarbekir och och några grannprovinser bryter sig ur och utropar sin självständighet?

    Turkiet och Syrien lär isolera dessa provinser. Det hade väl varit onödigt?

  16. I dem områdena där kurder utgör majoritet ägs också mestadels mark av kurder, inte av turkar. Tillskillnad ifrån Turkar förespråkar inte kurder förnekande av andra minoriteter. Kurder erkänner allas rätt till att praktisera sin kultur, sitt språk och existensen av en mångfald av minoriteter i samhället.

    Med tanke på de resurser som finns tillgängliga i östra turkiet så är det en oacceptabelt fakta att dessa resurser inte har tagit de majoriteten kurderna ut ur fattigdomen. Istället finns det en klassskillnad mellan kurder och turkar i det område där kurder behärskar i folkmängd.

    Detta accepterar jag som kurd inte och kräver att man antingen ska hjälpa dessa människor lika mycket som de investerar i sina egna människor eller låta oss själva sköta om våra resurser.

  17. Emre,
    Tillskillnad från dig är det pratar jag inte med girighet. Jag vill ha en Kurdistan med dess huvudstad Amed. Men du babblar om ett större rike än vad ni redan har. Ni har ett land där ni kan vifta er flagga fritt och leva ”fritt”.

    Osman,
    Kan du inget om kurder? Zerdusht var vår religion innan islam kom!
    Vad är det för fel på en sol? Solen har varit en symbol för oss kurder sen mediska riket.

    Turkisk medborgare, dör hellre än det. Ja, jag ska supporta PKK även om jag inte är en PKK:are.

    Sen 2000-talet?? Vi kurder började få nationalistiska drömmar sen 1800 talet! Har även läst någonstans att det fanns tecken redan på 1500 talet! Så var kommer din påhittade fakta ifrån?

    Kurderna idag är bara splittrade pga av att Europa delade Kurdistan i fyra delar efter första världskriget!

    Diyarbakir ska bryta sig loss Kurdistan? Nu snackar du bara skitsnack.

Lämna en kommentar