Turkiska militären försöker manipulera lokalvalet

Nyhetsbyrån DIHA undersökte efter klagomål av Lice- bor vallistor i den kurdiska småstaden Lice som är kopplat till Amed (Diyarbakir). Undersökningen visade på ett försök till valfusk inför det kommande lokalvalet som väntas genomföras den 29 mars i år. I enbart centrala Lice där invånarantalet är ca 11 tusen har fler än tusen tjänstgörande soldater bokförts i falska adresser för att delta i kommande valet. Detta trots att det enligt turkiskt lag är förbjudet för militärer att rösta i val.
Med anledning av det låga invånarantalet kan dem nyregistrerade påverka valresultatet i staden under lokalvalet. Halît Yîgîtel, ägare till en av adresserna kontaktades av nyhetsbyrån. Yîgîtel som var ovetande om att soldater flyttat in i en av hans byggnader på hans gård framförde att just den byggnaden [se artikelbilden] uppfördes 1976 och har sedan dess använts för uppfödning och skydd för boskap. DIHA upptäckte också att det på en annan adress bokförts så många som 150 nu tjänstgörande militärer. Dem flesta bokförda militärerna är födda mellan 1980 – 1985 och är i första början ifrån andra platser i Turkiet.
I valdistriktet Kalî registrerades först 466 personer inför valet, men när listan uppdaterades bestod den plötsligt av 666 personer. Många av dem nyregistrerade var bokförda på adresser som används som sädesmagasin och byggnader som används för boskap och nötkreatur.
Adresser och antalet soldater som bokförts nyligen i centrala delar av staden:
På No 46 i kvarteret Karasalan: 167 personer, på No 31: 18 personer, på No 33/A: 84 personer, på No 33/C: 145 personer. På No 32 i kvarteret Kalî: 23 personer. På en adress som inte kunde hittas i kvarteret Molla: 52 personer. På No 5/1 och 5/2 i kvarteret Yeşîlburç: 182 personer. På No 107 i kvarteret Camîkebîr: 51 personer. På No 5 och 5/1 i kvarteret Yenîşehîrê 90 personer, på No 1: 26 personer, på No 1/1: 64 personer. På adresserna 1-3 i kvarteret Mudariye: 58 personer. Förutom dem nämnda adresserna har 276 soldaters även bokförts i en byggnad som tillhör högstadieskolan Leylî (YÎBO), denna hyrs idag ut till militären, som använder byggnaden som en kasern för soldater att sova i och ligger på Tarik Ziya Ekîncî- gatans No 33/A och 33/C, dessa två nummer går att infinna på dörrnummer C/1.
Sammanlagt rör det sig om 1343 nu tjänstgörande militärer som nyligen bokförts på adresser i Lice:s centrala delar.
Klagomål till Turkiska Valmyndigheten (YSK)
Kalî- distriktets församlingsordförande (Muxtar) Abdulnasir Delîder chockades av att 200 personer som han inte kände till nyligen hade bokfört sig i hans distrikt. Delîder inledde en egen undersökning som visade på att byggnader som används som sädesmagasin och för boskapsskötsel angetts som adresser för dem nyregistrerade.
“Vi kommer att föra våra klagomål till Turkiska Valmyndigheten. Vallistan för antalet registrerade kom och jag upptäckte att listan bestod av 200 nya namn. Jag chockades av detta. Efter en undersökning upptäckte jag att byggnader som används som sädesmagasin och för boskapsskötsel angetts som adresser för dessa. Jag känner inte till någon av dessa 200 personer. Inte ens en enda är ursprungligen ifrån Lice och Amed (Diyarbakir). Vem som registrerat dem och hur detta har gått till är ännu okänt. Innan listan uppdaterades fanns inte dessa personer med, men plötsligt finns dem med. Detta måste granskas djupare.”
Ägare till en av byggnaderna Halît Yîgîtel förklarade ironiskt att han inte hade någon vetskap om att människor bott där, samtidigt berättade han att just den byggnaden uppförts 1976 och allt sedan använts för djurskötsel.
“I trettio år har jag använt byggnaden för boskapsskötsel. Att det även bodde tiotals människor i den hade jag ingen aning om.”
Harun Erkuş, ordförande för Demokratiska Samhällspartiet – DTP i Lice uttalade sig om fuskförsöket, samtidigt framförde han även att man nu kommer att föra klagomål till Valmyndigheten.
“Dem försöker att med illegala och orättvissa metoder bestämma Lice:s framtid. Det finns starka misstankar för detta. Vi har upptäckt att dem nyregistrerade till största delen är soldater. Vår stad är en liten sådan, alla känner alla. Ingen av dessa soldater bor ens på adresser som registrerats för dem. Det som dock är mer häpnadsväckande är att det i vissa hem och byggnader bokförts 60, 40 och 100 personer. Vi kommer att föra klagomål till Valmyndigheten. Vi kommer inte att acceptera dem som med fusk och manipulation försöker bestämma vår framtid.”
Bersiv
januari 11, 2009 den 6:12 e m
Inget nytt i turkiskt politik i östra Turkiet, byar som röstar på DTP brukas med ett penndrag förklaras ogiltiga utan rättsligt grund. Hundratusentals röster går åt spillo utan att räknas, självklart är dessa röster oftast till pro-kurdiska partier.
Den som tror att det är “fairplay” är naiva nog. Fusk sker så fort tillfälle ges..
januari 11, 2009 den 9:05 e m
DTP har fått en hasch-noja inför valet! Oroa er inte DTP fantaster!
AK P kommer inte vinna i Diyarbekir pga valfusk, utanför att DTP är så satans klantiga.
januari 11, 2009 den 9:26 e m
Självklart kommer valfusk ske. Prokurdiska DTP tampas inte med turkiska partier, utan ett korrupt system. Man tampas med själva turkiska nationalstaten och dess regimvänliga statspartier. AK partiet, staten och militärens rykte står på spel. Enorma summor pengar investeras och används för att AK partiet ska lyckas i kommande kommunalval. Man stöds såväl av staten, militären och västvärlden. Det finns inga demokratiska val i ett fascistisk turkisk national-stat. Ty, dem drar skamfläck över deras påstådda republik och rättstat. Undrar hur många DTP anhängare och arbetare som kommer gripas inför valet. Hundratusentals röster ogiltigförklarades under riksdagsvalet i kurdiska områden. Komisk att norra Kurdistan alltid ska vara lidande för valfusk. DTP, klagade på YSK utan resultat. YSK är trots allt institution direkt under statens kontroll. Dem kan inte verka opartisk eller demokratisk. En stat idag formad utifrån etniskelit kan och kommer aldrig kunna verka opartisk. Det är essensen av en nationalstat. DTP, framgång och motgång ska man ta med stor nypa salt. Eftersom DTP egentliga storhet bland kurdiska folket alltid motarbetas. KCK ordförande Murat Karayilan sa, AK partiet bör veta att kurdiska frihetskampen inte marginaliseras av valresultat. Vi är inte ett valresultatsparti, utan kurdiska folkets demokratiska och frihetliga strävan.
Läste häromdagen i turkiska medier att AK partiets politik sedan dem tog makten med gratis kol som valstrategi tydligen i en del kurdiska områden visats vara ohälsosam. Folket klagar tydligen på AK partiets smutsiga kol. Undrar hur många kurdiska klaner som väljer att ge sin röst på AK partiet p.g.a. ekonomisk välfärd. Observera att de som tjänar på det är klanhövdingar och inte gemene kurd. Hoppas jag får mig ett gott skratt när döda människor visas ha röstat på AKP och militärtjänst etc. Dem som vill ha lista på klaner endast i Riha (Urfa) under riksdagsvalet kan meddela. Innan själva valet så var valresultaten i Riha (Urfa) avklarat. Synd att AK partiet som påstår sig vilja ha välvärd åt kurdiska folket i ”östra Turkiet” inte spenderar pengarna åt infrastruktur, fred och demokrati. Dem påstår sig vara för broderskap, enligt panturkisk anda. Hur fan det ska gå till återstår att se.
Det viktiga vi bör diskutera är hur staten, militären och dess parti AK partiet kommer förhålla sig till DTP;s valresultat. Hur mycket kommer mörkas?
januari 12, 2009 den 2:27 e m
Inget som skulle förvåna mig, så fort ett pro kurdiskt parti får för många röster så sätts korrupta systemet igång. Krig är det enda alternativet verkar det som.
januari 12, 2009 den 9:47 e m
Kära kamrater:
Efter valet den 22 juli 2007 klagade varken EUs eller FNs valobservatörer. Som ni säkerligen känner till vid det här laget så plockade AK P 20% av DTPs väljar röster.
Torhildans kommentar tolkar återspeglar vad DTP lägret känner idag. Man är nervösa för att förlora ytterligare väljare till AK P. Ett AK P som angrips med exakt samma argument frånm det kemalistiska lägret som det pro-kurdiska/DTP.
Vad vi ser i Turkiet idag är en tyst revolution. DTP lägrets huvudargument har sedan 2007 varit att AK P är ännu ett av många tidigare turk-partier i militärens koppel. Men vad är det vi ser idag?
I den första Ergenekon vågen kunde en hel värld bevittna hur pensionerade generaler åtalades för terrorism. Idag åker fd toppar inom staten och aktiva militärer i tjänst i fickan. Folk börjar nysta i gamla politiska mord. Mord som säkerligen kan få se en lösning. Kanske kommer många av dom titusentals kurdiska försvinnandena också att få en lösning i framtiden?
Det som jag tar upp ovan väger 110 gånger tyngre än att Erdogan åker till Hakkari och säger “älska eller fuck off” (ett tal som jag tyckte var lysande) eller skruvar upp sin nationalistiska retorik.
Se på er Aktutun attack. Tror ni att den gynnande PKK som organisation? Några soldater var kurder andra fattigmans barn från anatolien och mitt i allt en militär som kände till och tom hade spelat in PKKs förflytningar i området med mulåsnor. Direkt efter detta satte kemalisterna och vissa krafter press på Erdogan. Vissa ville tom införa undatatgslagar i östra Turkiet och förlänag häktninstiden. Vad hände? Erdogan kunde visa att han har cojones av stål! Han satte militärerna på plats. Men vad var PKKs syfte med attacken? Jo att tvinga fram den fascistiska och förtryckande staten.
Kurden ser detta. Vi kurder må vara lågt utbildade och ha en klankultur som hämmar oss så in i helvete, men idag är det internet som styr och ställer! Folk har tillgång till media i dom allra minsta byarna. För att inte prata om parabolantennen.
Jag tillhör en familj som har varit i Sverige i 48 år. Jag är inte ens helkurd och inte heller från förtryckets (det gamla) östra Turkiet. Men jag födundras över hur ni som utger för att vara därifrån ibland är så blinda.
Ser ni inte vad som händer?
Ser ni inte att palestinas folk samlar 300.000 kurder i östra Turkiet medan DTPs protest mot TRT ses endast lyckas samla 3000 pers?
Folkets contra revolutioner kommer nu! Fienden har haft sin djupa stat och folken har bildat sin egen sedan 20 år tillbaka. Idag är den stark och finns inom hela staten. Militären kan inte göra ett skit eftersom dom vet att folket, krafter inom de egna leden och så världens mest effektivaste polis är emot dom.
Nu får vi se hur kurden resonerar. Han är nöjd över TRT Ses. Det var bland annat därför som han skickade sin son till kommunisternas PKK. För att tvinga fram ett erkännande. Sen kom DTP och PKks uttalanden och kurden blev förvirrad. Nu slår man ner på dom svin som står bakom 18.000 kurdiska försvinnanden i östra Turkiet sedan 25 år tillbaka. Många familjer som kräver upprättelse. Jag är kurd och vet vad blodhämnd är.
Så frågan är om kurden kommer att välja den väg som DTP har erbjudit sedan 2007- dvs vpåldets väg? Eller om man kommer att ge sitt stöd igen till Erdogan och AK P och låta den tysta revolutionen ha sin gång?
Nu till lite info för att testa er förmåga att dra slutsatser:
Valresultatet i Diyarbekir 2007:
225.000 = DTP
216.000 = AK P
70.000= kemalistiska partier.
Hur många byråkrater av det rätta virket har AK P lyckats installera sedan 2007?
Kan det finnas ett tyst avtal för att få sodlater att rösta på AK P som tiidgare röstat på kemalistiska partier för att erövra Amed?
Det viktigaste är inte att vinna i Diyarbekir. Det viktigaste är att visa att AK P är förankrat.
För om kurderna bitchslapar AK P totalt så betyder det att man inte är nöjd med regeringen utan vill ha krig (PKK).
Orkar folk det? Nope ytror jag!
januari 12, 2009 den 9:48 e m
Iskall:
Det är bara den krigiska som ser kriget som enda utväg…
Något jag tycker är kul är att ingen tar upp utvecklingen på Ergenekon rättegångarna här .. Mycket har ju kommit upp i ljuset !
januari 13, 2009 den 2:07 e m
Sancak:
Att diskutera ERGENEKOn ligger varken i kemalisternas, apoisternas eller nationalisternas intresse. Alla har dom smutsiga bukar!
januari 13, 2009 den 4:12 e m
Precis .. Men varför kan vi som skriver på dessa bloggar göra det och genom det blotta bristerna och smutsiga händer .. så inga fler frågetecken återstår .. ?
januari 14, 2009 den 1:41 f m
En annan vinkel…
Usama(n),
Återigen måste jag påpeka bristen på ärlighet och heder, du försöker medvetet svartmåla något/ någon även om det inte är hela sanningen och även om det inte är helheten. Antingen gör du det medvetet eller så tror du verkligen att AKP 1) Är en motpol till det kemalistiska establisimanget när det kommet till den kurdiska frågan 2) Har en annan syn kring kurdiska frågan 3) Att AKP med egen kraft gått framåt i kurdiska områden och 4) Att DTP, CHP och Turkiska militären har ett samarbete mot AKP. Varför ser du inte det stora spelet för? Varför missar du den stora bilden? Vilka krafter står bakom AKP och vilka krafter står bakom dem? Varför stödjer dessa krafter AKP?
Den som vill analysera demokrati i Turkiet måste först och främst förstå att alla medborgare i egenskap av sig själva och som sig själva inte får tillgång till samma rättigheter som för dem ”utpekade”. I Turkiet existerar egentligen demokrati endast för en nation, och det är den turkiska nationen, för andra nationer är demokratin ett verktyg för att hålla dem nere, Emres sorliga syn är ett praktexempel. Och nej den turkiska nationen är inte en övernationell sådan som samlar en mängd nationer. Faktum är att den under en längre tid, sedan den formades också försökt att assimilera, förgöra och förneka andra till det enda som man menade existerade inom Turkiets gränser. Emre vill jag egentligen inte ens kommentera, han säger emot sig själv hela tiden, han är inte medveten om sin rasism (han kanske rent av inte ens förstår begreppets innebörd) och dessutom bär han på en odemokratisk inställning som inte ligger långt borta ifrån MHP- fascisternas åsikter, du Osman har liknande tendenser, visst du uppvisar det inte lika mycket men att du ser AKP:s fascistiska politik som något positivt, och att detta inte oroar dig säger också mycket om vilken ”Turkiet” du vill erbjuda oss kurder.
Alla stater har skapats, inga stater är gudagivna (Turkiet skapades för 80 år sedan), Emre verkar tro att det handlar om resurser och mark som turkar äger och skall äga i alla framtid, han lever inte i 2000- talet där människan frigjort sig ifrån jordbruket och marken, och nu lever i en globaliserad kapitalistiskt värld. Han tror att turkarna idag har någon form av självständighet som dessutom måste bevaras ifrån delning, och det ovannämnda ”ägandet” är vad man skall försvara, du Osman vet inte bättre heller verkar det som, och det förvånar mig… Finns det ingen hederlig turk som ser verklighetens fara, finns det ingen turk som ser att Turkiet sedan Özals dagar sakta men säkert börjat säljas ut och att ert land under AKP:s tid mestadels sålts ut? Ni kastar ord på Öcalan, men Öcalan befinner sig där han gör just för att han vägrade vara en lakej i internationella krafters tjänst, han vägrade att vara en bricka i dessa krafters spel, det var inte Turkiet som tillfångatog Öcalan, glöm inte det, det var CIA, MOSSAD och engelska underrättelsetjänsten i samarbete med en rad andra sådana såväl som i samarbete med en rad stater, Turkiet fick honom överlämnad som en present, men snälla är ni blinda, tror ni verkligen att något i dag kommer gratis, ni turkar som inte ser farorna av ett sådant överlämnade kommer att få betala dyrt i all framtid. Det är inte kurder som kommer att kräva kostnaden utan dem krafter som överlämnade Öcalan till er. Ni förstår inte eftersom ni är så upptagna med små smulor som kastas till er, Osman tror på AKP och Emre vet gud vem han tror på, men dem stora förlorarna är just ni turkar och sorligt nog även vi kurder på att ni säljer ut Turkiet som även tillhör oss med tanke på att det idag bor uppemot 6 miljoner kurder i ert land. Osman vet nog vilka krafter som står bakom AKP, men det som förundrar är att han inte ser farorna med detta. Han drömmer om ett Osmansk rike som ironiskt nog också delades av samma krafter som idag stärker AKP.
Emre och Osman, sanningen är denna: Turkiet är redan splittrad, idag finns det motpoler inom staten som kämpar emot varandra för makt och samtidigt som dessa är i konflikt säljs landet ut allt mer, konfliktparterna är tyvärr beroende av utländska krafters stöd för att kunna stå emot varandra. Ergenekon är inget annat än en löjlig skenrättegång, kurder och PKK är inte så dumma, dem som måste ställas till svars sitter idag på högsta posterna. Osman talar om att AKP vidtagit åtgärder mot Ergenekon, men sanningen är återigen en annan, ordern kommer inte inifrån Turkiet, ordern kommer utifrån av krafter som vill slå ut andra krafter som hamnat utanför deras kontroll. Dem riktigt stora förbrytarna finns idag inom fraktioner inom militären och staten, dessa är i yttre krafters kontroll, så någon arrestering av dem kan nog ingen vänta sig. När AKP arresterar Yasar Buyukanit som har tusentals kurders blod på sina händer, så kan vi tala om en betydelsefull utveckling. DTP och PKK kräver att alla förbrytare skall ställas inför offentliga domstolar, även dem som idag är aktiva generaler samt att deras förbindelser med andra inom staten, därför kräver man också en oberoende försonings och sanningskommission som inte bara undersöker Turkiska statens förbrytelser mot kurdiska folket utan även brott som har begåtts ifrån PKK:s håll. Hittlis har rättegångarna kretsat kring att dem som arresterats försökt att blåsa upp en militärkupp som skall få bort AKP, och sedan har man försökt att koppla dessa till PKK, men var är dem stora förbrytarna? Var är Tansu Ciller? Var är Yasar Buyukanit? Var är Mesut Yilmaz? Var är dem riktigt ansvariga för att miljontals kurder gjordes till flyktingar? Nu vet jag vem Emre och Osman skall beskylla, jo nämligen PKK och Öcalan, men det var ju inte Öcalan och PKK som brände ned tretusen kurdiska byar, det var inte PKK som arresterade och torterade tiotusentals kurder det var inte PKK som försökte utplåna en hel nation. Det var den turkiska staten och dess militär, bara det faktum att alla politiker och militärer närmast haft immunitet när det kommer till agerande mot kurdiska befolkningen berättar om varför, enkla svaret är att dem ville ha garantier för att aldrig dömas för sina brott mot mänskligheten, det är dessa som AKP och Osmans Erdogan också borde arrestera om han nu vill ha kurdiska folkets förtroende.
Fråga till Osman: Hur mycket är Turkiet statsskuld idag? Vad innebär ett ytterligare lån av IMF? Vad innebär ett lån av IMF överhuvudtaget?
januari 14, 2009 den 11:53 f m
Kamrat Bersiv:
Varför ska du alltid vara så negativ?! Riktig surpuppa är vad du är! Är du någonsin glad ?
januari 14, 2009 den 1:07 e m
Kul att Emre inte har något att säga
…
Han som lever i ett mångsidigt och välutvecklat samhälle (i Sverige) där han även är högskoleutbildad har inget annat svar än detta!
januari 14, 2009 den 5:23 e m
Osman, jag gillar din retorik. Menar dock i dess skriftliga utstyrsel. Känsla av ockupationsmaktsretorik från kolonialismens epok. Du vill dumförklara det kurdiska folket, likt din ledare Recep Tayyip Erdogan. Vår kära jash Osman vill säga till oss kurder hurdan vi bör tänka, agera, leva och tycka. Tänker vi inte som honom eller hans ledare Erdogan kan vi lika gärna lämna vårt land. Den här retoriken håller varken mot kurder i Kurdistan eller här i diasporan.
Turkiska riksdagsvalet säger mig inget kära Jash. Har diskuterat din inmatade propaganda i de olika plattformer du vår förvirrade själ Osman lyckats förpesta. Osman, jag, har förklarat anledningen till varför en sådan diskurs inte är av intresse. Dina fiktiva valobservatörer, kontakter med höjdare därnere på plats kan du hålla för dig själv. Annars kan du lika gärna spinna vidare i er sandlåda, din blogg, med turken Emre.
Vill du diskutera Ergenekon? Gör det, vuxet, koncist, utan för den delen tappa röda tråden. Under tiden kan du läsa vad DTP, organisationer bundna till frihetskampen har och säga om Ergenekon:
http://www.firatnews.com/index.php?rupel=nuce&nuceID=1139
http://www.firatnews.com/index.php?rupel=nuce&nuceID=1132
http://www.yeniozgurpolitika.org/?bolum=haber&hid=42240
http://www.yeniozgurpolitika.org/?bolum=haber&hid=42259
Tipsar både turken Emre och dig vår förvirrade själ Osman att läsa Mustafa Karasu´s uttalanden.
Off-topic, anser att det är bra att Bersiv inte censurerar Emre och Osmans skrivna ord här på bloggen. Desto mer Osman och Emre skriver, desto mer människor får upp ögonen för hur enfaldiga typers retorik mot kurdiska folket och dess frihetskamp kan se ut. Dem gör frihetskampen enorm tjänst när dessa även får personer som normala fall misstycker med frihetskampen här i Sverige att besvara er p.g.a. deras ansvar som kurd.
januari 15, 2009 den 9:55 f m
Bersiv:
Jag gilla din genomtänkta och skarpa kommentar, men varför kalla mig för Usama? Jag blir ledsen!
Jag säger absolut inte emot dig! Du har så många poäng i din långa kommentar att jag inte vart jag ska börja! Dock är ju din kommentar genomsyrad av ideologi! Du redogör för en socialistiskt kurds syn!
1) Din första poäng är att AK P, CHP och militären samarbetar mot DTP och PKK.
Mitt svar: Det kan du ju ge dig fan på att dom gör! DTP betraktas ju som separatister, dvs PKKs hantlangare. DTP motarbetas av staten och även av ett parti som AK P! Vi minns ju AK Ps och CHPs hastiga ändringa ri vallagarna innan valet för att försvåra personval.
2) Vilka krafter står bakom AK P?
Mitt svar: Nationellt: Islamister, liberaler, gamla ultra-nationalister, kurder, turkar, gamla kemalister och annat smått och gott! Internationellt: USA och vissa EU länder- framförallt Storbrittanien. Alltså anglosaxiska stater står bakom AK P och stödjer partiet. Dom har sina skäl.
3) Du skriver att demokrati endast existerar för den turkiska nationen:
Mitt svar: Nja, det är lika för alla medborgare (på gott o ont) men värre för kurderna då deras språk är förbjudet. Annars är det lika centralstyrt från Ankara oavsett om du bor i Sivas eller i Diyarbekir! Men kurderna lider pga att dom inte får använda sitt språk i offentliga sammanhang och dessutom är fattigare än andra områden.
4) 3-4 miljoner albanättlingar idag är assimilerade! Jag förespråkar ett demokratiskt Turkiet där ALLA folk kan samlas kring vissa nationella kriterier ( som i USA) och där alla i egenskap av turkiska medborgare är lika jämlika inför lagen. Detta kräver att landet demokratiseras. Assimilation betraktar jag som något ont som strider mot grundläggande mänskliga rättigheter och mot Islam. Låt oss ha turkiskan som vår amerikanska, men precis som i USA ska alla olika grupper få leva ut sin kultur. Så var det under det osmanska riket. En sak står dock säkert och det är att vi inte har något annat val än att leva ihop!
5) Du skriver att Turkiet säljs ut sedan Özals dagar:
Svar: Vad menar du? Jag är en stor anhängare av kapitalism, privatiseringar och globalisering. Bara bra att statsägda företag säljs ut till privata aktörer! Spelar för mig ingen roll om det är kurder, armenier eller judar som köper!
6) Emre älskar sitt land! Emre är också en turk som är emot PKK. Dock är jag övertygad om att han förstår varför PKK uppstod! För var dag som går upplyses han liksom andra turkar om kurdfrågan och hur en djup stat styrt deras land. Men att Emre i egenskap av turk hyser förakt gentemot PKK kan jag inte direkt klandra honom för.
Jag är kurd Bersiv! Men jag är också emot PKK. Om det gör mig till en fasicst i dina ögon så fine. Man ska få tycka och propagera för vad man vill, men använder man våld så får staten komma in och röja. Jag hade tyckt annorlunda på 80 talet och jag tyckte annorlunda under 90-talet. Men inte idag!
7) Du tycker att AK Ps politik är fascistiskt:
Svar: Men varför var det det första som ni sa direkt efter valet när AK P plockade hem 56% av rösterna.
Jag tycker att DTP och PKK är fascstiskt! Det är dom som INTE RESPEKTERADE kurdernas demokratiska vilja efter valet 2007.
8) Du pratar om Turkiets territoriella enighet:
Svar: VI lever i globaliseringens era! Bort med gränser säger kapitalet så jag kan röra mig fritt! Det tycker jag med! Jag drömmer även om ett angllosaxisiskt Turkiet! Jag vill även att Turkiet ska med i EU. Det innebär att man måste uppfylla demokratiska kriterier. Där ingår bland annat ökad lokal demokrati. Detta kan senare utvecklas till autonomi för tex kurderna om den viljan skulle finnas i framtiden. En sak står dock jävligt jklart och det är at så länge PKK krigar så kommer Turkiet inte att demokratiseras.
9) Klart som fan att turkarna och Turkiet är splittrade! Så brukar det vara i länder som inte mognat i sin demokrati!
10) Länken mellan PKK och djupa staten är blottad! I inledningen av Ergenekon utredningen avfärdade framförallt höken Emine AYna det hela med att det var AK Ps försök att omforma djupa staten. Nu försökr man trixa och mixtra för att plocka poäng bland kurderna inför valet.
En sak står klart och det är att allt det som DTP begär endast kan genomföras av AK P!
DTP är mer splittrat än vad AK P är!
Det kan jag lova dig!
Du har rätt när du skriver att djupa staten fortfarande existerar! Djupa staten i turkiet är inte 60 år gammal eller 100, utan 170 år gammal.
Men AK P har kommit en bra bit på vägen i kampen mot dessa element!
Du har många poäng och jag håller med dig på vissa punkter, Men vi har skilda åsikter vad gäller en fundamental punkt och det är när det kommer till metoden som ska användas för ett demokratiskt Turkiet.
Du vill springa uppe i bergen och leka allanballan! Jag vill utbilda massorna, stärka demokratin och föra en fredlig kamp för mänskliga rättigheter, för kurderna , för honorna och alla andra!
Min metod är mycket mer effektiv!
Se på din, ni har ju krigat i 25 år! AK P kom med reformer , eko .-investeringar och nu är frågan om inte Diyarbekir faller!
januari 28, 2009 den 4:56 e m
[...] företrädare hårdgranskas därför vallistor på olika håll. Tidigare skrev Bersiv om hur turkiska militären i Lice försökt att manipulera det kommande valet. Så många som 150 soldater hade registrerats på gemensamma adresser, detta trots att militärer [...]